Het bod op de woning is geaccepteerd, de koopovereenkomst is getekend, de bedenktijd is voorbij en de financiering is geregeld; het is tijd voor de eigendomsoverdracht van de woning.
Er zijn verschillende termen die gebruikt worden voor deze eigendomsoverdracht, zoals het transport, het passeren en de overdracht. Allemaal komt het op hetzelfde neer; de woning wisselt van eigenaar.
Maar wat komt daar allemaal bij kijken? In deze blog leg ik het je uit.
De eigendomsoverdracht is de laatste stap in het proces van het aankopen van een woning, maar tevens ook de belangrijkste stap. Want dit is het moment dat je officieel eigenaar wordt en de sleutel in ontvangst neemt. De eigendomsoverdracht vindt altijd plaats bij de notaris, deze wordt tenzij anders afgesproken, gekozen door de koper.
Maar voordat de koper(s) en de verkoper(s) naar de notaris gaan vindt er een eindinspectie plaats. Tijdens de eindinspectie wordt de woning doorlopen en gecontroleerd of de woning zó wordt overgedragen als is afgesproken bij het tekenen van de koopovereenkomst. Dit houdt dus ook in dat er aan de hand van de lijst van zaken gekeken wordt of er spullen achterblijven of worden meegenomen, zoals overeengekomen. Tijdens de eindinspectie worden tevens de meterstanden opgenomen.
Na de eindinspectie is het tijd voor het officiële gedeelte van de overdracht, welke plaats vindt bij de notaris. Bij de overdracht zijn de kopers, verkopers, notaris en eventueel makelaar(s) aanwezig.
Mocht je als verkoper of koper niet zelf aanwezig kunnen zijn bij de eigendomsoverdracht dan is het mogelijk om een volmacht af te geven. Dit houdt in dat je een medewerker van het notariskantoor volmachtigt om voor jou te tekenen.
Als eerste wordt de akte van levering door de notaris doorgenomen met beide partijen, hierin worden de kopers en verkopers benoemd en wordt vermeld wat er geleverd gaat worden. Ook wordt er vermeld welke afspraken overeen zijn gekomen in de koopovereenkomst.
Met het door beide partijen én notaris ondertekenen van de leveringsakte wisselt de woning officieel van eigenaar en ontvangt de nieuwe eigenaar de sleutel(s) uit handen van de verkopers.
Wanneer je als koper een hypotheek afsluit voor de financiering van de woning wordt na het tekenen van de akte van levering ook de hypotheekakte getekend, waarmee je een lening aangaat waarbij de woning het onderpand is.
Wanneer alle stukken getekend zijn verstuurt de notaris deze naar het Kadaster, waar ze ingeschreven worden. Vervolgens controleert de notaris de eerstvolgende werkdag de inschrijving in het Kadaster en als deze correct is verwerkt wordt de nota van de verkopers voldaan.
De kosten die een notaris berekent lopen nogal uiteen en het ligt er natuurlijk ook aan wat je nodig hebt. Het is dan ook verstandig om bij verschillende kantoren offertes op te vragen en te vergelijken. Een notaris mag namelijk zijn eigen tarief bepalen.
Wist je dat als je een hypotheek afsluit voor de koop van een woning, je een opstalverzekering moet afsluiten? Dit is verplicht; zorg er dus voor dat je deze vóór de eigendomsoverdracht hebt afgesloten!
Meer informatie over de overdracht, het kopen of verkopen van een woning? Volg mij dan op Instagram en Facebook of neem contact met me op.